Időtrend


 A II. vatikáni zsinat


"Vidám ajakkal dicsőítem az Urat, a sokaság közepette dicsérem." Zsolt 109, 30

Örökké való Isten! Te minden embert a saját hasonlatosságodra teremtettél, ad hogy minden ember megismerjen Téged, én pedig tudjak megújulni napról napra hitben és szeretetben.

Arra gondoltam, nézzük meg, kinek milyen elektromos eszköze, mobil, táblagép, laptop, számítógép áll a rendelkezésére. Azt is megfigyelhettétek, hogy ezeknek az eszközöknek a fejlődése hogy felgyorsult.Talán még emlékeztek, amikor évekig vezető helyen állt egy-egy készülék. Ma meg talán ha egy fél évig, majd bekerül az elavultak közé. De nem csak a készülékek, hanem az azokon található alkalmazások is rohamos fejlődésen mennek keresztül.
Képzeljétek el nem csak ezek az informatikai eszközök, de még az egyház is gyors fejlődésnek indult, amikor alkalmazkodni próbált a változó világhoz. A régi szabályok már nem voltak használhatók a megváltozott életkörülmények között A változás az újhoz való alkalmazkodás soha nem könnyű, ráadásul az isteni törvényeket úgy kellett a mai emberhez igazítani, hogy közben tartalmi változás nem lehetett benne. Először XII. Pius pápa érezte időszerűnek, ám nem volt hozzá megfelelő a világban a körülmény. Sokan nem tudtak volna elmenni a zsinatra, így azt végül XXIII. János pápa nyitotta meg.
A pápa megbízta az egyházi vezetőket, jelöljek ki, mivel foglalkozzanak a zsinaton. Mely kérdéseket szükséges megvitatni? Ám még a pápának is komoly nehézséget jelentett, hogy az elképzelése megvalósuljon. Végül erőfeszítéseit siker koronázta.


Nézzük meg XII. Pius pápa óta ki ültek a pápai székben, mint Szent Péter utódai.


I. Pius pápai címere

https://hu.wikipedia.org/wiki/I._Piusz_p%C3%A1pa#/media/F%C3%A1jl:Emblem_of_the_Papacy_SE.svg

XII. Pius pápa , megválasztása 1939 március 2- 1958 október 9

Eugenio Pacelli bíboros
A zsinatot már ő is össze akarta hívni, de a keleti táborból nem tudott volna mindenki részt venni, ezért elhalasztotta egy későbbi időpontra.
Pius név latinul kegyest jelent
A második világháború kitörése előtt, sokszor elismételt egy mondatot, ami süket fülekre talált_
" A békével még nem veszett el semmi, de a háborúval minden elveszhet!"
A csodák és a szentek pápája volt, aki a Mária kultusz elmélyítését szorgalmazta.




XXIII. János pápa követte őt a pápai hatalomban. 1958 október 28-1963 június 3
Angello Giuseppe Roncalli

Néhány név a megszólításai közül: "a jó pápa", "a világ plébánosa"
Már fiatal korában a papi hivatást választotta, 23 évesen szentelték pappá, 44 éves amikor püspökké szentelik, és 77 éves, amikor megválasztják pápának. Célja volt, hogy a vallást közelebb vigye az emberekhez, és érthető formát öltsön, a hittérítés érdekében. A Szentmise is akkor vette fel jelenlegi formáját. Párbeszédet kezdeményezett, de nemcsak a hívekkel, a világ vezetőivel, de a más valláshoz tartozó vezetőkkel is felvette a kapcsolatot.
A korszerűsítés, modernizálás, a kor követelményeihez való igazítás a legjelentősebb változásokat eredményezte a tridenti zsinat óta: az elhatárolódást a világi hatalomtól és a visszatérés igényét az ősegyház eredeti missziójához. A világ és a nép felé fordulás liturgikus következményei, a nemzeti nyelven folyó istentisztelet, a kollegialitás valóra váltása az egyház és a papság korszerűsítésére tett szinte forradalmi jelentőségű lépések voltak.
XXIII. János küldetését nem nem uralkodásnak, hanem szolgálatnak, az egyház és az emberiség szolgálatának fogta fel. Ő következetesen valóra váltotta, hogy "Non ministrari, sed ministrare." ( Nem szolgáltatni, hanem szolgálni) elvét.
XXIII: János programja: 
1, A római egyházmegyei szinódus összehívása

2, Egyetemes zsinat tartása

3, Az egyházjog reformja

Idézett: Gergely Jenő: A pápaság története, Kossuth Könyvkiadó 1982, 369, 373. oldal


Meghirdette a zsinatot, ahol nem adott témáról lehetett értekezni, hanem a résztvevők javaslatai alapján alakult a zsinat témája. A zsinatot halála után utóda 1965 december 8-án záratta be.


Szent VI. Pál pápa 1963 június 21-1978 augusztus 6
A II. vatikáni zsinat végül 16 dokumentumot fogadott el. Két fő zsinati dokumentum tartalmazza a tanítás lényegét.
A Lumen gentium- A népek világossága: az egyházról szól
A Dei verbum- Isten igéje-a Szentírással és a Szenthagyományokkal foglalkozik.
Egy cikk a Dei verbum-ból:
Ő vezette be a világbékéjéért imanapot, január 1.
Manilában merényletet követett el ellene egy papnak öltözött férfi, amikor késsel megsebesítette. Pápai körútját azonban nem szakította félbe..megemlítek:
VI: Pál pápa több magas rangú vezetőt is fogadott, közülük néhányat
J. F. Kennedy amerikai elnök, Willy Brandt német szövetségi kancellár, Athenagorasz konstantinápolyi pátriárka, Nikodim orosz metropolita, Kurz Waldheime az ENSZ főtitkára, I. János Károly spanyol király feleségével, Dalai láma ( Tendzin Gyaco), Lékai László érsekprímás, Kádár János, Dajan izraeli külügyminiszter, Husszein jordániai király

(A hit)
5. A kinyilatkoztató Istennek "a hit engedelmességével" tartozunk (Róm 16,26; vö. Róm 1,5; 2Kor 10,5--6), mellyel az ember szabadon Istenre bízza egész önmagát, "értelmével és akaratával teljesen meghódol a kinyilatkoztató Isten előtt"[4] és önként elfogadja a kapott kinyilatkoztatást. Ehhez a hithez szükség van Isten megelőző, segítő kegyelmére és a Szentlélek benső segítségére, aki az ember szívét megindítja és Istenhez téríti, az értelem szemét megnyitja, és mindenkinek megadja az "igazság elfogadásának és hitének édességét".[5] A Szentlélek folyton tökéletesíti hitünket adományai által, hogy egyre mélyebben megértsük a kinyilatkoztatást.




I. János Pál pápa 1978 augusztus 26- 1978 szeptember 28
Tisztelegni akart az előző két pápa előtt, ezért vett fel két nevet.
A nevető pápa címet kapta meg.
Beiktatási szentmiséjét a bensőséges szertartás jellemezte, hogy a pápa nem uralkodni, hanem szolgálni akar. A koronázási szertartásról is lemondott, nem ült fel a pápai hordszékre, hanem odasétált az oltárhoz. Korona helyett a főpásztori szimbólum a pallium került, ami fehér gyapjúból készült, hat fekete keresztel. A beiktatási misén nem programbeszédet mondott, hanem homiliát, ágyú dörgés helyett a pápai énekkar dallamai kísérték. Ezzel is jelezte Péter trónszékébe ismét lelkipásztor került. Összesen 33 napig volt pápa.





II. János Pál pápa 1978 október 16-2005 április 2 Eredeti neve: Karol Jozef Wojtyla
Új misekönyv
Szentírás javított latin szövege
Egyházi törvénykönyv
Szentségek, szertartások reformált rendje
Pap képzés, hitoktatásban új irányelvek
Minden erejével a diktatúrák bukásáért küzdött. 1981 május 13-án merényletet követtek el ellene, amiből szerencsésen felépült, később megbocsátott a merénylőnek. Ifjúsági világtalálkozók elindítása, az első internetes pápa, 27 évig gyakorolta a pápai hatalmat.






XVI. Benedek pápa 2005 április 19-2013 február 28


Joseph Aloisius Ratzinger Az Egyház hitének megőrzése és az isten iránti hűség megerősítése.


Jelmondata: " a legkisebb mag is fává nő" és a pápai címere:



A címer három mezőre osztott, amelyek sugár alakban helyezkednek. A bal oldali mezőben egy koronás mór fejet láthatunk – ez a motívum hagyományosan szerepel a freisingi püspökök címerében a XIV. századtól kezdve.


A címer jobb oldalán egy balra haladó barnamedve látható, hátán egy zsákkal. Ez a kép a püspöki szolgálat viselőjét jeleníti meg, aki valójában „Isten teherhordója”.


A középső mezőben egy ún. „Jakab-kagyló” látható. Ez egyfelől utal a Szent Ágostonhoz kapcsolható hagyományra: eszerint az egyháztanító egyszer a tengerparton sétált, s ott azt látta, hogy egy kisfiú egy kagylóval meri a vizet egy kézzel ásott gödörbe. A püspök megkérdezte tőle: „Mit csinálsz?” A kisfiú így válaszolt: „Kimerem a tenger vizét ezzel a kagylóval”. Ágoston ezt válaszolta: „De hisz ez lehetetlen!” Mire a fiú így szólt: „Előbb merem ki a kagylóval a tenger vizét, mintsem te megérthetnéd a Szentháromság titkát!” A kagyló ugyanakkor emlékeztet a középkori zarándokok vízmerítő csészéire, így gyakran nevezik a motívumot zarándok-kagylónak is.

Címertani újítást jelent, hogy a pajzs fölött nem a pápai hármas korona, a tiara, hanem püspöki mitra látható. A pajzs mögött látható a két összefonódó, ezüst és arany színű péteri kulcs. A pajzs alatt a péteri pallium látható. A pápai címer színeiről egyelőre még nem született döntés.

A címer alatt látható XVI. Benedek pápa jelmondata: Cooperatores veritatis – az igazság munkatársai, más fordítások szerint segítőtársai. Az idézet János apostol harmadik leveléből származik. Azt akarja kifejezni, hogy a püspök csupán munkatárs egy olyan egészben, amely túlnő rajta. A többi püspökkel együtt hordozza azt, de eközben őt magát is hordozza az igazság. Így kifejezésre jut egyfelől a püspökség szolgálati jellege, másfelől az Evangélium igazságának megkérdőjelezhetetlen és feladhatatlan igénye, amelyre a püspök szolgálata által köteleződik el.



Ferenc pápa 2013 március 13-






Jorge Mario Bergoglio kiemelten foglalkozik a családokkal, fiatalokkal és a teremtett világ védelmével. Az elődeihez hasonlóan az egész emberiség tanítója.


Jelmondata: "Miserando atque eligendo" (Megkönyörült és kiválasztotta)



  Ferenc pápa első szavai a híveihez: 



Testvéreim, jó estét!






Tudjátok, hogy a konklávé kötelessége, hogy püspököt adjon Rómának. Úgy tűnik, a bíboros testvéreim a világ másik végére mentek el érte, de itt vagyunk. Köszönöm a fogadtatást. A római egyházmegyei közösségnek megvan a püspöke: köszönöm!


Először is imádkozni szeretnék emeritus püspökünkért, XVI. Benedekért. Imádkozzunk érte együtt, hogy az Úr megáldja és a Szűzanya oltalmazza. (...) Most pedig induljunk el ezen az úton: a püspök és a nép közös útján. A római egyház útja ez, azé a városé, amely a szeretetben minden egyházat vezet. A testvériség, a szeretet, a köztünk lévő bizalom útja ez. Imádkozzunk mindig egymásért, kölcsönösen. Imádkozzunk az egész világért, azért, hogy széles körű testvériség valósuljon meg.


Összefoglalás

   

A pápákról csak néhány gondolat és az az időszak amit, mint pápa töltöttek be. Az első pápánál érett meg a zsinat gondolata, de csak a második pápának volt lehetősége ezt összehívni, és ő fejezte be a megkezdett zsinatot. Innen is látszik mennyi munka szervezés szükséges ahhoz, hogy a világról érkező püspökök a zsinat anyagát kellőképpen megvitassák és azt lejegyezzék. VI: Pál pápa Ecclesiam suam kezdetű enciklikájában a következő képen határozta meg az egyházat: Az egyház szó, az egyház üzenet, az egyház párbeszéd. A diplomáciában is hatalmas sikereket ért el, amikor a vezető személyiségeket fogadta. A következő pápa, I. János Pál pápa 33 napos pápaság nem túl sok időt engedett a pápának, mégis már a beiktatási ceremónián jelentős változásokat hajtott végre. Ezzel is megreformálva magát az Anyaszentegyházat. A név választása elődeire XXIII. János és VI: Pál pápára utal. Ezt vette fel II: János Pál néven a következő pápa aki ezzel a folytonosságot, és az elődök tiszteletét jelzi. XVI. Benedek pápa, majd Ferenc pápa , aki a mai napig a Szent Péter utóda.

A tarisznyánk, amit magunkkal viszünk. Ezt tettük bele.

   I. János Pál pápát emelném ki, mert mindössze 33 napig volt pápa. Egy jelentősebb esemény volt a pápai beiktatása, ám ezen az egy eseményen meg tudta mutatni, milyen pápaságra gondolt ő. A megszokott beiktatási ceremóniát több ponton is megváltoztatta. Mit tanulhatunk tőle? Akár kicsik vagyunk, akár kevés az időnk, akkor is tudunk eredményeket elérni. Legyünk bátrak és merjünk belevágni.




Hitben való megerősödésért




A héten légy figyelmes, mert az emberek nemcsak szóval üzennek egymásnak. Az arckifejezés a testtartás is sokat elárul a másik közérzetéről. Aki fontos számodra, ott a legkönnyebb ezeket a változásokat megfigyelni. Néhány alkalom után már csak rá kell nézni, és tudni fogod hogy érzi magát, anélkül, hogy bármit is mondana. A héten ezt a képességedet fejleszd. Fontos mindig mondj egy imát előtte, hogy ezt a feladatot is jól tud elvégezni.


XXIII. János humora

A szent pápa tíz kedves, humoros megnyilatkozása

XXIII. János pápát legtöbben kedvesnek, egyszerűnek, szociálisan érzékenynek és igen jó humorúnak ismerték. Ő hirdette meg a II. Vatikáni Zsinatot. Ferenc pápa szerint szentéletű, türelmes ember volt, aki „engedte, hogy az Úr vezesse”. A derűs természetű pápa néhány kedves, humoros megnyilatkozása:

1. Egy kórház látogatás alkalmával megkérdezte egy kisfiútól, mi szeretne lenni, ha felnő. A gyerek azt felelte: vagy rendőr vagy pápa. „A helyedben a rendőrséget választanám – mondta a Szentatya. – Pápa akárkiből lehet, nézz csak rám!”

2. „Éjjelente gyakran felébredek, eltöprengek a világ súlyos problémáin, és elhatározom, hogy mindezt el kell mondanom a pápának. Aztán másnap, mikor felébredek, rájövök, hogy én vagyok a pápa.”

3. Amikor egy riporter megkérdezte, hányan dolgoznak a Vatikánban, János pápa állítólag így felelt: „Nagyjából a fele.”

4. Egy bíboros nehezményezte, hogy a vatikáni fizetésemelés után az egyik alkalmazott ugyanannyit keres, mint a bíboros. A pápa azt mondta: „Annak az alkalmazottnak tíz gyereke van; remélem, a bíborosnak nincsen.”

5. Egy este a barátját látogatta meg a Szentlélek Kórházban. A nővér, aki ajtót nyitott, így mutatkozott be: „Szentatyám, a Szentlélek főnöknője vagyok.” A pápa így felelt: „De jó magának! Micsoda állása van! Én csak 'Isten szolgáinak szolgája' vagyok.”

6. Röviddel pápává választása után Róma utcáin sétált. Egy pár jött szembe, és ahogy elhaladtak egymás mellett, meghallotta, hogy a nő odasúgja a barátjának: „Jó ég, milyen kövér!” Utánuk fordulva megjegyezte: „Hölgyem, gondolom, tudja, hogy a konklávé nem kimondottan szépségverseny.”

7. Egyszer azt írta: „Három dolog viszi romlásba az embert: a nők, a szerencsejáték és a földművelés. Apám a legunalmasabbat választotta.”

8. Amikor már bíboros és velencei pátriárka volt, egyszer azt mondta a város egyik gazdag polgárának: „Egyetlen közös dolog van kettőnk között: a pénz. Önnek sok van, nekem semennyi. A különbség az, hogy engem egyáltalán nem érdekel.”

9. Egy újságírónak, aki velencei pátriárkaként megkérdezte tőle, mi lenne, ha újrakezdhetné az életét, azt felelte: újságíró. Majd elmosolyodva hozzátette: „S most lássuk, meri-e azt mondani, hogy maga meg, ha újrakezdhetné, pátriárka lenne!”

10. Egy vatikáni tisztségviselő azt mondta a pápának: „teljességgel lehetetlen”, hogy 1963-ban megnyissák a II. Vatikáni Zsinatot. „Jó, akkor 1962-ben fogjuk megnyitni” – felelte. És meg is nyitotta.

Az idézeteket erről az oldalról másoltam be. https://www.szepi.hu/irodalom/vallas/tima/tima_671.html

Ó, Mária, te mindig az üdvösség és a remény jeleként ragyogsz utunkon.

Rád bízzuk magunkat, betegek Egészsége, aki hitedben szilárdan kitartva a kereszt alatt osztoztál Jézus fájdalmában.

Római nép Üdvössége, te tudod, mire van szükségünk, és biztosak vagyunk, hogy gondoskodni fogsz arról, hogy mint a galileai Kánában visszatérhessen az öröm és az ünneplés a mostani megpróbáltatások után.

Isteni Szeretet anyja, segíts, hogy felismerjük és elfogadjuk az Atya akaratát, és megtegyük, amit Jézus mond majd nekünk, aki magára vette szenvedéseinket és fájdalmunkat, hogy a kereszt által elvezessen bennünket a feltámadás örömére. Ámen.

Oltalmad alá futunk, Istennek Szent Szülője, könyörgésünket meg ne vesd szükségünk idején, hanem oltalmazz meg minket minden veszedelemtől, ó, dicsőséges és áldott Szűz




HISZEK AZ EGY ISTENBEN, mindenható Atyában,
mennynek és földnek, minden láthatónak és láthatatlannak Teremtőjében.
Hiszek az egy Úrban, Jézus Krisztusban, Isten egyszülött Fiában,
aki az Atyától született az idő kezdete előtt.
Isten az Istentől, világosság a világosságtól,
valóságos Isten a valóságos Istentől.
Született, de nem teremtmény,
az Atyával egylényegű és minden általa lett.
Értünk emberekért, a mi üdvösségünkért, leszállott a mennyből.
Megtestesült a Szentlélek erejéből Szűz Máriától
és emberré lett.
Poncius Pilátus alatt értünk keresztre feszítették,
kínhalált szenvedett és eltemették.
Harmadnapra föltámadott az Írások szerint,
fölment a mennybe, ott ül az Atyának jobbján,
de újra eljön dicsőségben ítélni élőket és holtakat
és országának nem lesz vége.
Hiszek a Szentlélekben, Urunkban és éltetőnkben,
aki az Atyától és a Fiútól származik,
akit éppúgy imádunk és dicsőítünk
mint az Atyát és a Fiút,
Ő szólt a próféták szavával.
Hiszek az egy, szent, katolikus és apostoli Anyaszentegyházban.
Vallom az egy keresztséget a bűnök bocsánatára.
Várom a holtak föltámadását
és az eljövendő örök életet. Ámen.

                                                    


A szentségek az egyház életében




...most van a kellő idő, most van az üdvösség napja! 2Kor


Ajándékozz elegendő fantáziát ahhoz, hogy a kellő pillanatban és a megfelelő helyen- szavakkal vagy szavak nélkül- egy kis jóságot közvetíthessek! Őrizz meg az élet elszakadásának a félelmétől! Ne azt add nekem, amit kívánok, hanem azt, amire szükségem van! Taníts meg a kis lépések művészetére!


Antoine de Saint-Exupery


Köszönési szokások, és ami mögötte van. Amikor köszönünk egymásnak, üzenetet közvetítünk a másik felé. Észre vettelek, beléptünk egymás személyes terébe. Érzékeltetjük a másikkal egymáshoz való viszonyunkat, azzal, hogy kiköszön előre és mit mond. Egyfajta hierarchikus viszony is benne van.


Ám a lényege a jó kívánságok kifejezésére alkalmas. Mit szoktunk mondani? Jó reggelt kívánok! Jó napot kívánok! Jó estét kívánok! Katolikusok között: Dicsértessék a Jézus Krisztus!


Amikor kifejezzük jó kívánságunkat, akkor a szeretet törvénye lesz élővé köztünk. Ez az egyetlen, ami egész másként működik, mint ahogy a világban a természeti törvényeket megfogalmazták. Ebben az esetben az ember minél több jót kíván a másiknak, annál több lesz neki, méghozzá többszörösen. Az ellenkezője is igaz, a rossz, ártó szándék is, annál fog megsokszorozódni, aki kívánta.


Ezek a kívánságok is az áldások közé tartoznak. A vallási életben, a katolikus egyházban, a szeretet kapcsolat megerősítésére, az egyházhoz tartozás megjelenítésére, rendelkezésünkre állnak a szentségek. Ezeket Jézus életében tanításai során mutatta be nekünk, most ezeket fogjuk kicsit alaposabban tanulmányozni. Az ismeretünk mélyítésével, hitünket tudjuk stabil alapokra helyezni. Ez lesz a mi kősziklánk, amire már a biztonságos ház épülhet, azaz az életünk.


A szentségek ábrázolása egy képben, vajon megtalálod mind a hetet?




    Istent soha senki nem látta, mivel szellemi lény. Mikor azonban Jézus Krisztusban megtestesült a Fiúisten, bizonyos értelemben Isten is látható lett számunkra Ezért mondhatja Jézus az apostoloknak:"Aki engem lát, látja az Atyát is."
Miután Jézus eltávozott közülük, minden tevékenységének, tanító és kegyelemközlő szeretetének az egyház lett folytatója. Ezt a megszentelt munkát egyházunk főleg a szentségek kiszolgáltatásával végzi. Ha az egyház Krisztus felénk nyúló keze, akkor a szentségek, ennek a kéznek az ujjai.
Ezt a tanítást ábrázolja a szentségekről szóló összefoglaló rajzunk. A Szentháromság az isteni élet forrása. A kereszt Krisztusa ennek a kegyelemnek kieszközlője, az egyház pedig kiosztója.

Isten kegyelmét leginkább a szentségek közvetítik számunkra.
 


A Szentlélek által vezetett egyház hét szentség által közvetíti Krisztus követői számára az élet különböző helyzeteiben szükséges kegyelmeket.
A szentségekben három elemet különböztetünk meg: 1, A láthatatlan kegyelem 2, Látható jel
3, Krisztus rendelése. A látható jel Krisztus emberségére emlékeztet, amely közvetítője volt üdvözítőszeretetének. Amint Krisztusban el volt rejtve az istenség, éppen úgy rejtező valóság a szentségek által közvetített kegyelem is. Mind a hét szentség olyan "helynek" is nevezhető, ahol Istennel találkozunk.


A fedett keresztkútszerű tartály jelzi a láthatatlan kegyelmet. Az ebből áradó 'élő víz" a látható jelek közvetítésével jut a lelkünkbe. A keresztséget a kancsó, a bérmálást a pásztorbot és a kereszt, az Oltáriszentséget a kehely az ostyával, a bűnbánatszentségét a kulcs, a betegek kenetét az i-betűs olajtartó, az egyházi rendet a misekönyv és a kehely, a házasságot a kereszttel egybefogott gyűrű jelentik.

A szentségek látható jelek, amelyek Krisztus rendeléséből közvetítik számunkra az isteni életet.



    Pünkösd ünnepén olyan események történtek, amelyekből nyilvánvalóvá lett, hogy a Szentléleknek különös szerepe van isteni életünk kialakításában. Ő értette meg az apostolokkal Jézus tanítását és Ő öntött bátorságot beléjük Jézus szándékainak megvalósításához.

Erre figyelmezteti híveit Pál apostol :"Nem tudjátok, hogy testetek a bennetek lakó Szentlélek temploma, akit Istentől kaptatok?" 1 Kor 6, 19 Ennek köszönhetjük, hogy bennünk is megfogamzik az isteni élet és Krisztusi emberekké növekedhetünk. Vigyáznunk kell, hogy bűnös életünkkel ki ne oltsuk a Lelket és közreműködjünk megszentelő munkájával.
A keresztény ember testből, lélekből és Szentlélekből áll. Ezt szemlélteti a szívben látható galamb, a bennünk lakó Szentlélek jelképe.

A bennünk lakó Szentlélek segít az isteni élet kialakításában.


Egy filmajánló Lisieux-i Szent Teréz. Kis Szent Teréz életét bemutató film


https://gloria.tv/post/N4G3KBXKdW1c1S6oiaqCti8Lk

Összefoglalás


Gondoljuk végig az óra elejétől. Amikor beléptetek az ajtón udvariasan köszöntetek, és már ezzel is kifejeztétek jó kívánságotokat. A jó kívánság, az áldás, a szentség, mind a szeretetben, mind a hitben való megerősítésre szolgálnak életünkben. A Szentségek, amit akár csoportosíthatunk is. Az első a beavató szentségek, ide tartoznak: keresztség, bérmálás. A következő a szolgálat szentségek: egyházi rend, házasság. A harmadik csoport a gyógyulás szentségek: bűnbánat, gyógyulás.


Fogalmak: Szentség, Szentség látható jele, Szentség láthatatlan jele, érvényessége, kiszolgáltató, felvevő, feltételek, anyaga, kegyelem, szentségi kegyelem
A tarisznyánk, amit magunkkal viszünk. Ezt tettük bele.
    
   A szeretet és a gonosz gondolatok küzdelme az emberben folyik. Ahhoz, hogy a jó tudjon győzni bennünk, ismerni kell, hogy is működnek ezek. Az élet olyan, mintha ha túráznánk. Amikor megengedjük magunknak, hogy a másikat rosszalló megjegyzésekkel lássuk el, akkor a képzeletbeli hátizsákunkba beledobunk egy kavicsot. Ez nem nagy, nem nehéz, így észre sem vesszük. Már, mint az elsőt, a másodikat. Ám ha ezt egy életen át folytatjuk, bizony meggörnyed a hátunk a súly alatt.


Ha azonban, szeretettel fordulunk a másik ember felé, aki Krisztusban a testvérünk, akkor egy szép léggömb büszke tulajdonosai leszünk. Ha ezt folytatjuk egy életen át, akkor bizony úgy fog tűnni, mintha átlebegtünk volna az életünkön. Könnyen, vidáman és mosolygósan járhatjuk utunkat.

Amikor az ember ezt leírja, rettenetesen egyszerűnek tűnik, ám a megvalósítás közben tapasztaljuk meg, hogy mennyire nem az. Ezért Istenhez fordulhatunk segítségért, hogy ne haragudjon a botlásainkra. Jézushoz, engedje látni a helyes utat, és a Szentlélekhez, adjon erőt az úton maradáshoz. Ma ezt a bölcsességet vigyük magunkkal, és kezdjük el gyűjteni a léggömböket. Szeretet teljes, áldásokban gazdag élet reményében.

Hitben való megerősödésért
    
    A héten úgy tekintek magamra, mint Isten gyermekére és apró figyelmességekkel örömet szerzek másoknak


Szent Teréz imája:

“Ó, gyermek Jézus kis Teréze, kérlek szedj egy rózsát számomra a mennyei kertből, és küldd el hozzám a szeretet jeleként.


Ó, gyermek Jézus kis Teréze, kérd meg Istent, áldja meg kegyesen azt, amit ma bizalommal a kezére adok: ( mondd el a kérésedet).


Szent Teréz, segíts hozzá, hogy úgy higgyek Isten nagyszerű szeretetében, ahogy te, és követhessem az általad mutatott példát, a “kis utat” minden nap. Ámen.”



                                                 


A keresztség szentsége




"...Aki hisz és megkeresztelkedik, üdvözül." Mk 16, 16


Ima: Mennyei Atyám! Hálát adok, hogy engem is meghívtál az örök életre szökellő vízforráshoz! Ámen.


Egy kicsit magamról a bevezetőben. Szeretem a növényeket, és sok növényt ültettem el azok közül, amiket utam során, letörve, kidobva az utcán találtam. Ezek közül nagyon sok a kertben a cserépben újjá éledt. Legnagyobb örömömre. Ám a növények rendszeres locsolása, már nem mindig sikerült. Szoktak is jelezni felém, hogy rég locsoltam meg őket. Ilyenkor szomorúan lógatják levelüket. A víz ezekkel a növényekkel csodákra képes. Majdnem egyik pillanatról a másikra húzzák ki magukat, és emelik fel leveleiket, virágukat. Büszkén néznek fel az ég felé. Mit kapott a növény, vizet, pontosabban figyelmet, gondoskodást, szeretetet. Ettől jól érezte magát, és minden része ezt sugározta a környezetének.
Amikor mi kapjuk meg akár a keresztséget, a szentelt víz, a mi életünkre is hasonló képen hat, mint a növényekre. Istennel való kapcsolatunk megtisztul, hisz a víz a szenteltvíz lemossa rossz döntéseinket, azok következményeit, kiüríti a hátizsákunkat és így megszabadulunk attól a sok kavicstól, ami már nagyon húzta vállunkat. Mi is mint a növények büszkén, egyenes háttal, nézhetünk fel az égbe.


Hogy is kezdődött ez a szentség kiszolgáltatás? Menjünk vissza Jézus korába és figyeljük meg, mi is történt akkor, ott a Szentföldön. A keresztség szentségének kezdeti kiszolgáltatása. Mielőtt Jézus elkezdte volna megkeresztelni az embereket, már Keresztelő Szent János a Jordán vizénél keresztelte az embereket. Jézus is ő hozzá fordult, hogy keresztelje meg,. Keresztelő Szent János próbált tiltakozni, mondván, Jézusnak kellene őt megkeresztelni, de végül teljesítette feladatát. Keresztelő Szent János vízzel, Jézus a Szentlélek erejével keresztelt. Nézzük meg ezt képekkel elmesélve!


    Mivel a zsidóknál szokás szerint csak harmincéves korban léphetett fel valaki tanítóként, Jézus is kivárta ezt az időt. Ekkor hagyta abba az ácsmunkát és megkezdte tanítói működését.

Első útja a Jordán folyóhoz vezetett . Itt prédikált Keresztelő Szent János, Jézus előhírnöke. Felszólította hallgatóit, hogy térjenek meg, változtassák meg életüket, mert közeledik az Isten országa. Aki hallgatott rá, azt bűnbánata és tisztulása jeleként a Jordán folyó vizében alámerítette, azaz megkeresztelte. Ezzel jelezte, hogy amint a víz megtisztítja a testünket, a bűnbánat megtisztítja a lelkünket.

Jézus is beállt a keresztelkedők sorába. Keresztelő János és a Szentlélek sugallatára fölismerte benne a Megváltót és vonakodott megkeresztelni. Jézus azonban a bűnösök megmentéséért jött a földre és azért állt közéjük, hogy példát adjon a bűnbánatra.

Mikor kilépett a vízből, a Mennyei Atya szózata hallatszott: Ez az én szeretett fiam, őt hallgassátok! A fölötte lebegő galamb a Szentlélek jelenlétét hirdette.

A rajzon a Jordánban a keresztelkedő Krisztus monogramja, fölötte a galamb a Szentlelket és a háromszögben a szem az Atyát jelképezi.

Jézus azzal kezdte nyilvános működését, hogy a Jordán folyóban megkeresztelkedett és jóllehet nem volt bűne, példát adott a bűnbánatra.






    Keresztelő Szent János azért keresztelte meg az embereket, hogy előkészítse őket bűnbánatukkal Jézus bűntörlő keresztségére. Mikor Jézus kilépett a vízből, a Mennyei Atya szeretett fiának nevezte. A keresztségben, melyet Jézus a bűnök eltörlésére rendelt, megtisztulunk a bűnöktől és Isten fogadott gyermekei leszünk.
Szüleink kérésére az egyház már kisgyermekkorunkban felvesz tagjai közé és részesít az Istengyermeki létben. A keresztelő háromszor leönti a keresztelendő fejét keresztvízzel és közben ezt mondja: Én megkeresztellek téged az Atya, a Fiú és a szentlélek nevében.

Kérdezhetné valaki, mit jelent ez a kifejezés, hogy Isten gyermeke? Először is, azt hogy szorosabban Istenhez tartozunk. Ennek köszönhetően részesedésünket az isteni életben. Ezt folytathatjuk az örök hazában, amelynek örökségét Isten megígérte nekünk. Isten gyermekeinek az atyai házban a helyük.

Rajzunkban a ruha jelzi a kegyelmet, a gyertya a hit ajándékát, a kereszt alakban történő leöntés megszabadít a folttal jelzett áteredő bűntől.

Mikor megkereszteltek, Isten gyermeke, katolikus keresztény lettem. Isten örök életet ígér és ad gyermekeinek.


 

   

Pünkösd ünnepén, amikor Péter apostol befejezte beszédét, hallgatói megkérdezték: Mit tegyünk testvérek? Az apostol így válaszolt : Keresztelkedjetek meg mind! Ennek feltétele, hogy hitel fogadjátok Jézus tanítását és elismerjétek messiási küldetését.


Mivel szükség esetén bárki keresztelhet, érdemes megtanulnunk a keresztség kiszolgáltatásának módját. miközben a keresztelendőt alámerítik a vízben, vagy leöntik a fejét, ezt kell mondani a keresztelőnek: Én megkeresztellek téged ( itt a keresztelendő keresztneve hangzik el) az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. Ezt nevezzük vízkeresztségnek.


Megtörténhet, hogy egy felnőtt ember feltett szándéka, hogy megkeresztelkedik. Ha valami ezt megakadályozza, akkor beszélünk vágy-keresztségről van szó, ha valaki nem ismeri a vízkeresztséget, de keresi az igazságot és becsületesen él.


Ha pedig valaki nem nyerte el a keresztséget, de életét áldozza hitéért, akkor az illető a vérkeresztség által lesz Isten gyermekévé.

Ezek jelképe: kancsó vízzel (vízkeresztség), szívből kitörő lángok (vágykeresztség) és pálmaág vércseppekkel ( vérkeresztség).


A víz- vágy- és a vérkeresztség egyaránt megadja az isteni életet.

A keresztelés szertartása


Keresztség

Pap: Kedves keresztény hívek! A szülők számára nagy öröm és ajándék a gyermek. A keresztény szülők ezt az ajándékot Istennek, minden élet forrásának köszönik meg. Szent hitünk tanításából azt is tudjuk, hogy Isten, a mi mennyei Atyánk, a keresztség által isteni életben részesíti az embert. Gyermekévé fogadja, a Szentlélek templomává és a mennyország örökösévé teszi.

Kedves szülők! Ti is azért hoztátok el újszülött gyermeketeket ide, az Isten házába, hogy erre az isteni életre vízből és szentlélekből újjászülessék, és Krisztus titokzatos Testének, az Egyháznak tagjává legyen.

Krisztus Egyházának nevében kérdezem:

Mi a gyermek neve?

Szülők: N.

Pap: A gyermek védőszentje tehát Szent N. lesz. Mit kértek Isten Egyházától N. számára?

Szülők: A keresztséget.

Pap: Kedves szülők! Nektek, akik gyermeketek számára a keresztséget kéritek, kötelességetek lesz őt úgy nevelni, hogy hitünk szerint éljen. Tartsa meg Isten parancsait, úgy szeresse Istent és embertársait, ahogy Krisztus Urunk tanította. Vállaljátok-e ezt a kötelességet?

Szülők: Vállaljuk.

Pap: Keresztszülők! Megígéritek-e, hogy támogatjátok a gyermek szüleit vállalt kötelességük teljesítésében?

Keresztszülők: Megígérjük.

Pap: N.! Nagy örömmel fogad téged a keresztény közösség. Ennek a közösségnek a nevében most megjelöllek a kereszt jelével.

(A pap minden kísérő szöveg nélkül keresztet rajzol a gyermek homlokára, majd így szól:)

Pap: Kedves szülők és keresztszülők! Jelöljétek meg ti is a gyermek homlokát Krisztusnak, a mi Üdvözítőnknek szent jelével!

(Miután a szülők és a keresztszülők megjelölték a gyermeket, kezdődik az igeliturgia, amely Evangéliumból és rövid homíliából áll, amely a keresztség szentségéről, valamint a a szülők és keresztszülők kötelességeiről szól. A homília után egyetemes könyörgések következnek:)

Pap: Kedves testvéreim! Kérjük a mindenható Istent, hogy árassza irgalmát erre a gyermekre, valamint szüleire, keresztszüleire és minden megkeresztelt emberre!

Álld meg, Urunk, akit a kereszttel megjelöltünk, hogy élete egész folyamán nyíltan megvallja Krisztust, az Isten Fiát!

Hívek: Kérünk téged, hallgass meg minket.

Pap: Add, Urunk, hogy szülei és keresztszülei szavát és példáját követve az Egyház élő tagjaként fejlődjék!

Hívek: Kérünk téged, hallgass meg minket.

Pap: Add, Urunk, hogy Krisztus összes tanítványai, akik a keresztségben egy testté lettek, mindig megmaradjanak a hit és a szeretet egységében!

Hívek: Kérünk téged, hallgass meg minket.

(Az egyetemes könyörgések után a pap így szól a jelenlévőkhöz:)

Pap: Most pedig a keresztelendő gyermek és a magunk számára kérjük Isten szentjeinek közbenjárását!

Szentséges Szűz Mária, Isten anyja,

Mind: Könyörögj érettünk!

Pap: Keresztelő Szent János,

Mind: Könyörögj érettünk!

Pap: Szent József,

Mind: Könyörögj érettünk!

Pap: Szent Péter és Szent Pál apostolok,

Mind: Könyörögjetek érettünk!

(Ajánlatos más szenteket is segítségül hívni, kiváltképpen a keresztelendő védőszentjét. A befejező könyörgés mindig a következő:)

Pap: Istennek minden szentjei,

Mind: Könyörögjetek érettünk!

(Imádság a gonosz lélek hatalmának megtöréséért és a keresztség előtti megkenés:)

Pap: Mindenható örök Isten! Te azért küldted Fiadat a világba, hogy kiszabadítson minket a sátánnak, a gonosz léleknek hatalmából, és helyet adjon nekünk a Te világosságod csodálatos országában. Könyörögve kérünk, hogy szabadítsd meg ezt a gyermeket az áteredő bűntől, tedd őt szent Fölséged templomává, és engedd, hogy a Szentlélek lakozzék benne! Krisztus, a mi Urunk által.

Mind: Ámen.

Pap: Védelmezzen meg téged Krisztusnak, a mi Üdvözítőnknek ereje! Ennek jeléül megkenünk téged az üdvösség olajával Krisztusban, a mi Urunkban, aki él és uralkodik mindörökkön-örökké.

Mind: Ámen.

(A pap - semmit sem mondva - megkeni a keresztelendő homlokát a keresztelendők olajával.)

Keresztelés

(A keresztvíznél a pap ezekkel vagy más hasonló szavakkal szól a jelenlevőkhöz:)

Pap: Imádkozzunk, kedves testvéreim, hogy a mindenható Atyaisten vízből és Szentlélekből új életet ajándékozzon ennek a gyermeknek!

A víz megáldása

(A húsvéti idő kivételével a keresztvizet inden egyes alkalommal frissen kell szentelni, de húsvéti időben is el kell mondani az alábbi hálaáldásokat, csupán a befejező könyörgés változik.)

Pap: Jóságos Atyánk! Te a keresztség forrásából árasztod lelkünkbe az istengyermekség új életét.

Mind: Áldunk téged, Istenünk.

Pap: Te vízből és Szentlélekből minden megkeresztelt embert egy néppé teszel Fiadban, Jézus Krisztusban.

Mind: Áldunk téged, Istenünk.

Pap: Te szívünkbe öntöd szereteted Lelkét, és általa szabaddá teszel minket, hogy a te békédnek örvendjünk.

Mind: Áldunk téged, Istenünk.

Pap: Te a megkeresztelteket választod ki arra, hogy örömmel hirdessék minden népnek szent Fiad Evangéliumát.

Mind: Áldunk téged, Istenünk.

Pap: (ha a víz még nincs megáldva)

Álld + meg kegyesen ezt a vizet, amellyel megkereszteljük N. szolgádat, akit meghívtál a keresztségre, hogy örök élete legyen! Krisztus, a mi Urunk által.

Mind: Ámen.

Pap: (ha már megáldott keresztvíz áll rendelkezésre, azaz húsvéti időben)

E megáldott víznek titokzatos ereje által add meg kegyesen a lelki újjászületést N. szolgádnak, akit meghívtál a keresztségre, hogy örök élte legyen! Krisztus, a mi Urunk által.

Mind: Ámen.

Ellentmondás a sátánnak, és a hit megvallása

Pap: Kedves Szülők és Keresztszülők! A gyermeknek, akit az Egyház színe elé hoztatok, Isten jósága új, kegyelmi életet ad vízből és Szentlélekből. Neveljétek majd őt szent hitünk tanítása szerint! Féltő gonddal ügyeljetek arra, hogy az isteni élet napról napra növekedjék benne, és azt a bűn soha meg ne fertőzze. Reméljük, hogy hitbeli meggyőződésetek hozott ide benneteket, és így készségesen vállaljátok a gyermek megkeresztelésével járó kötelességeket. Gondoljatok arra, hogy ti is részesültetek a szent keresztségben! Mondjatok tehát ellent a bűnnek, aztán tegyetek tanúságot hitetekről! Ez az Egyház hite, és ebben a hitben kereszteljük meg gyermeketeket.

Ellene mondotok-e a sátánnak?

Szülők, keresztszülők: Ellene mondunk.

Pap: És minden cselekedetének?

Szülők és keresztszülők: Ellene mondunk.

Pap: És minden csábításának?

Szülők és keresztszülők: Ellene mondunk.

Pap: Hisztek-e Jézus Krisztusban, Isten egyszülött Fiában, a mi Urunkban, aki Szűz Máriától született, kínhalált szenvedett, de föltámadt a halálból, és ül az Atyának jobbján?

Szülők és keresztszülők: Hiszünk.

Pap: Hisztek-e a Szentlélekben, a Katolikus Anyaszentegyházban, a szentek közösségében, a bűnök bocsánatában, a testnek feltámadásában és az örök életben?

Szülők és keresztszülők: Hiszünk.

Pap: Ez a mi hitünk. Ez az anyaszentegyház hite, amelyet boldogan vallunk Jézus Krisztusban, a mi Urunkban.

A keresztség kiszolgáltatása

(A pap most a keresztvízhez szólítja a családot, majd kérdést intéz a szülőkhöz és a keresztszülőkhöz, megnevezve a gyermeket:)

Pap: Akarjátok-e, hogy N. elnyerje a keresztséget az Egyház hitében, amelyet az imént mindnyájan megvallottunk?

Szülők és keresztszülők: Akarjuk.

(A pap erre megkereszteli a gyermeket, mondva:)

Pap: N., én megkeresztellek téged az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében.

(Keresztelés közben az anya vagy az apa tartja a gyermeket: tarthatja azonban a keresztszülő is, ha a hívek ragaszkodnak a régi szokáshoz.)

A keresztség hatását megvilágító szertartások

Keresztség utáni megkenés

(A pap ezután így szól:)

Pap: A mindenható Isten, a mi Urunk Jézus Krisztus Atyja, megszabadított téged a bűntől. Vízből és Szentlélekből új életet ajándékozott neked. Most pedig felken téged az üdvösség krizmájával, hogy szent népéhez tartozzál, és tagja maradj Krisztusnak, aki főpapunk, prófétánk, királyunk, és így elnyerjed az örök életet.

(A pap krizmával megkeni a megkeresztelt homlokát.)

Fehér ruha átadása

Pap: N., a keresztségben új teremtménnyé lettél, és Krisztust öltötted magadra. Ez a hófehér ruha legyen keresztény méltóságod jele! Hozzátartozóid szava és példája pedig támogasson, hogy ezt a méltóságot tisztán megőrizd az örök életre!

Égő gyertya átadása

(A pap most a kezébe veszi az égő húsvéti gyertyát, vagy egy arról meggyújtott gyertyát, átadja az apának, vagy a keresztapának.)

Pap: Vegyétek Krisztus világosságát! Kedves szülők és keresztszülők! Rátok van bízva a világosság: a hit és a kegyelem fénye, amelyet ez a gyertyaláng jelképez. Óvjátok gondosan, hogy gyermeketek, akire ma ráragyogott Krisztus fényessége, szüntelenül a világosság fiaként járja az élet útját! Maradjon állhatatos a hitben, és amikor az Úr eljön, elébe járulhasson az összes szentekkel együtt a mennyei hazában.

Befejező szertartás

Pap: Szeretett testvéreim! Ez a kis gyermek, aki a keresztségben újjászületett, most már az Isten gyermeke: nemcsak névleg, hanem a valóságban is. A bérmálásban elnyeri majd a Szentlélek ajándékainak teljességét; amikor pedig az Úr oltárához járul, részesül az Ő áldozati lakomájából, és Istent az Egyházban Atyjának szólítja.

A szent keresztségben mi is mindnyájan Isten fogadott gyermeki lettünk. Ezért tehát - a most megkeresztelt kisded nevében és a saját nevünkben is - imádkozzunk együtt úgy, ahogyan az Úr Jézus Krisztus tanított minket imádkozni!

(Miután mindnyájan elmondták a Miatyánkot, a pap áldással bocsátja el a jelenlévőket.)

Pap: Testvéreim! A mindenható Atyaistennek, az ő egyszülött Fiának és a Szentléleknek irgalmába és kegyelmébe ajánlunk benneteket. Isten óvja mindnyájatok életét, hogy a hit fényében járva eljussatok - és veletek együtt mi is eljussunk - a megígért boldogságra!

Mind: Ámen.

Pap: És áldjon meg benneteket a mindenható Isten: az Atya, a Fiú + és a Szentlélek!

Mind: Ámen.

Pap: Menjetek békével!

Mind: Istennek legyen hála!

A kereszteléshez kapcsolódó néhány fogalom.

Keresztnév, névadás, a gyerek védőszentjének kiválasztása, aki egész élete során elkíséri, védelmezi, óvja a gyermeket.

Ördögűzés, exorcizmus A keresztség felvételekor eltorlódik az áteredő bűn és ha van a személyes bűn is.

Megkenés a keresztelendők olajával, erősít és védelmez a gonosz kísértése ellen.

Ellene mondunk a bűnnek, valóban kerülni akarjuk a rosszat. Háromszor is megismételjük a keresztség felvétele alatt.

A hit megvallása, megvizsgálják hiszünk-e?

Vízzel való leöntés: az élet forrása és a megtisztulás jelképe.

Megkenés a krizmával, a krizma illatos olívaolaj, az olajba tömjént és fűszereket kevernek. A krizmával való felkenés arra emlékeztet minket, hogy a király gyermekei lettünk, és mi is prófétai, papi feladatot kaptunk.

A fehér ruha, a lélek megtisztult állapotát jelzi.

Az égő gyertya, a Jézust jelképező húsvéti gyertyáról gyújtjuk meg a keresztelő gyertyát, ez jelképezi, hogy Isten fényt gyújtott a lelkünkben.


Xavéri Szent Teréz
Film Szent Ferenc életéről
https://www.youtube.com/watch?v=6FuCWv3PjOA


XAVÉRI SZENT FERENC

December 3. *Javier vára, 1506. április 7. +San-Csao (Kanton mellett), 1552. december 3.

Ha valaki a baszk származású nemes ifjúnak, Francisco de Jassu y Javiernek, aki 1530-ban a párizsi egyetemen éppen magiszteri fokozatot szerzett, azt mondta volna, hogy nevét évszázadokon át emlegetni fogják az egész világon, lelkének legérzékenyebb pontját érintette volna. Don Francisco ugyanis büszke ember volt, nagyra tartotta nemesi származását, és dicsőségre, megbecsülésre vágyott.

És ez a nagyravágyó Francisco 1552-ben, távol a főúri kastélyoktól és az egyetemi előadótermektől, de még Európától is, San-Csaóban, egy kis sziklás szigeten, Kína partjai előtt halt meg, miközben szíve minden vágya az volt, hogy bejuthasson Kínába. Elhagyatottsága ellenére halálhíre hamarosan bejárta az egész akkori kultúrvilágot, és mindazok, akik hallották a hírt, szomorkodtak elvesztése miatt. A szomorúságba azonban annál több csodálat vegyült, minél inkább megismerték ennek az embernek a tetteit. Fél évszázad sem telt el, és Xavéri Ferencet V. Pál pápa boldoggá, XV. Gergely pápa 1622-ben szentté avatta. XIV. Benedek pápa 1748-ban India és az egész Távol- Kelet védőszentjévé tette. 1927-ben XI. Pius pápa a földkerekség minden misszióját oltalmába ajánlotta, Ferenc tehát a misszionáló Egyház védőszentje lett.

Bármilyen nagyra törő tervei voltak is az ifjú magiszternek, erre nem számíthatott. Épp azzal lépett e dicsőség útjára, hogy Krisztus szavától szíven találva -- ,,Mit számít az embernek, ha az egész világot megnyeri is, de a tulajdon lelkének kárát vallja?'' -- megtagadta minden földi vágyát, és honfitársa, Loyolai Ignác társaságához csatlakozott, aki erre a krisztusi mondásra oly sokszor figyelmeztette. Ferenc 1534. augusztus 15-én, Nagyboldogasszony ünnepén Ignáccal és öt hasonló gondolkodású társával együtt letette a szegénységi és tisztasági fogadalmat. Azt is megfogadták, hogy elzarándokolnak a Szentföldre, s 1536 telén útnak is indultak, hogy ez utóbbi fogadalmukat teljesítsék. Velencében azonban tudomásul kellett venniük, hogy a törökök az összes Szentföldre vezető utat lezárták. Velencében 1537. június 27-én szentelték pappá őket, miközben a körülmények kedvezőbb alakulására várakoztak.

1538 novemberében ott térdeltek Krisztus földi helytartója előtt, akitől azt kérték, hadd változtassák meg fogadalmukat, vagyis a szentföldi zarándoklat vállalása helyett fogadalommal kötelezhessék magukat a pápa iránti tökéletes engedelmességre. Ignác, aki valaha katona volt, a ,,Jézus Csapata'' nevet találta a legmegfelelőbbnek az új szerzetesrend megjelölésére, de később fölcserélte a ,,Jézus Társasága'' névvel, amely kevésbé katonásan hangzott. Azt azonban továbbra is megtartották, hogy a pápa kívánsága számukra parancs, amelyre semmi körülmények között sem mondanak nemet, és soha nem fogják a saját szájuk íze szerint magyarázni.

1540 tavaszán III. Pál pápa a Társaságból két személyt Írországba, másik kettőt Portugál-Kelet-Indiába küldött. Egy testvér helyett, aki megbetegedett, Xavéri Ferencet Indiába irányította.

Az Indiába készülő flotta 1541 áprilisában futott ki Lisszabon kikötőjéből. Ferenc nem sokkal előbb egy pápai iratot kapott, amellyel a pápa Távol-Kelet pápai legátusává nevezte ki. Az utazás tizenhárom hónapot vett igénybe, beleszámítva a Mozambikban töltött telet is. Ferenc 1542. május 6-án érkezett meg Goába.

Éppen az esős időszak utolsó hónapja volt, amely miatt nem indulhatott tovább, de az időt itt sem töltötte tétlenül. Nagyon hamar észrevette, hogy a portugál tengerészek, katonák, tisztviselők és kereskedők viselkedése nem sok becsületet szerzett a keresztény névnek. Ezért keresztet vett a kezébe, és bejárta a város negyedeit, maga köré gyűjtötte a gyermekeket és a felnőtteket, s katekizmusra tanította őket, prédikált nekik, gyóntatott, egyszóval mindent elkövetett annak érdekében, hogy a megkeresztelt, de lélekben elhanyagolt híveket életre serkentse.

Szeptember végén újra hajóra szállt, még mielőtt társai Mozambikból utolérték volna. A Comorin-fok (az Indiai-félsziget legdélibb pontja) körül élő gyöngyhalászok közé ment, akik közül 1535--37 között mintegy húszezren megkeresztelkedtek, de jóformán semmi oktatásban nem volt részük. Ferenc tanította nekik a katekizmust, védelmezte őket a portugál kereskedők ravaszságával szemben, s vigasztalta és támogatta őket a muzulmánok rajtaütései alkalmával. Később hasonlóképpen segítette Travancorból a halászokat, akik közül mintegy tízezret ő maga keresztelt meg. Több mint egy évet töltött egyszerű, de hívő lelkek között, akiket ,,első szerelmének'' szokott nevezni, s ha missziós útjai során a közelben hajózott, mindig felkereste őket. Valahányszor új misszionáriusok érkeztek Goába, valakit hozzájuk küldött. Őt magát legátusi megbízatása elszólította, mert a terület, amely hozzá tartozott, a Jóreménység fokától (Afrika legdélibb pontja) Kínáig terjedt.

Így Ferenc állandóan úton volt. 1545-ben Mailapurból Malakka felé indult, amelyet a portugálok 1511-ben hódítottak el a muzulmánoktól. Győzelmüket akkor úgy ünnepelték, mint a kereszténység diadalát az iszlám felett. 1546. január 1-én kelt útra, hogy a ,,Fűszer-szigetek'' néven ismertté vált Molukka-szigetekre menjen, és segítségére legyen az ott élő keresztényeknek. Mintegy másfél év múlva tért vissza Malakkára, ahol meghallotta, hogy a Kínai-tengertől keletre új szigeteket fedeztek föl: Japánt, a felkelő nap országát.

Ferenc Malakkában találkozott az első japánokkal, akik itt kerestek menedéket. Magával vitte őket Goába, útközben tanította nekik a keresztény hitet, és meg is keresztelte őket. Közben megérlelődött benne a terv, hogy ezzel a három japán kereszténnyel fölkeresi Japánt, hogy ott is hirdesse az evangéliumot. Ferenc a gyors döntések embere volt: elrendezte dolgait Goában, és már 1549 áprilisában úton voltak Japán felé. Kísérete a három japán és két segítő testvér volt, s négy hónappal később a kis csoport Kagoshimánál partra szállt.

A legenda azt mondja, hogy Ferenc birtokában volt a nyelvek adományának. Levelei erről mit sem mondanak. Sőt, ellenkezőleg, arról tanúskodnak, hogy Ferencnek nagy nehézségei voltak a nyelvvel, főleg a japán nyelv tanulásával. Egyik levelében az áll, hogy negyven napig tartott, amíg japán nyelven el tudta mondani a tízparancsolatot. Mindehhez járult még, hogy a tolmácsnak kiválasztott japán keresztény félreértéseivel és rossz fordításaival sok kellemetlenséget okozott Ferencnek. Ez Japánban különösen súlyos hiba volt. A japánok ugyanis műveltek voltak, gondosan kidolgozott szokásrendszerük volt, és sokat adtak a külső formákra. Szívesen hallgatták Ferencet, de vitatkoztak vele, és nem voltak hajlandók az új hitet könnyen elfogadni. Még nehezebb volt a boncok térítése, főképp amikor Ferenc erkölcsi életüket kezdte kifogásolni. Nem kellett sok idő, és a boncok a legnagyobb ellenségei lettek.

Ebből következően Kagoshimában nem tudott nagy eredményeket elérni. Így a következő évben továbbment; az volt a terve, hogy fölkeresi Mlyakot, hogy találkozzék a császárral és shogunjával (hadvezérével). Itt azonban újabb csalódás érte, amennyiben a császár puszta bábnak bizonyult, shogunja pedig csecsemőnek: az igazi hatalom a földbirtokosok kezében volt.

E fölismerést Ferenc kihasználta, mert visszafelé jövet Yamagusiban -- aboncokkal és a tudósokkal folytatott hosszas viták eredményeként - - sikerült egy kis szigetet alkotnia, s megnyernie Bungo herceg barátságát. Amikor ellátogatott hozzá, minden lehetséges ruhadarabot és jelvényt magára vett, ami mint pápai legátust megillette.

Ferenc összességében két évet töltött Japánban. Ez idő alatt mintegy ezerötszáz embert keresztelt meg. Meglehetősen kis szám ez a másutt megkeresztelt tömegekkel szemben, de ez a kis eredmény vezette el Ferencet a fontos felismerésre: egy olyan magas kultúrájú országban, mint Japán, a missziót másként kell irányítani, mint a műveletlenebb népek körében. Alkalmazkodni kell, ismerni kell a nyelvet és az érintkezési formákat: Japánnak nagyon művelt és jól képzett misszionáriusokra van szüksége.

Ferenc azt is fölismerte, hogy Japán a kínai kultúra örököse. A forrásokat tehát Kínában kell keresnie azokhoz az értékekhez, amelyeket Japánban annyira megcsodált. Ezért ébredt föl benne a vágy, hogy Kínába eljusson, s ott is evangelizálhasson.

Ezzel a szándékkal indult vissza 1551 novemberében Goába, ahol 1552 februárjában kötött ki. Itt súlyos feladatok vártak rá, amelyeket mint az újonnan alapított indiai jezsuita provincia vezetőjének kellett megoldania. Éjjel-nappal dolgozott, hogy minél előbb Kínába indulhasson. Április 17-én már újra úton volt. Malakkából egy portugál kereskedő segítségével akarta elérni célját, a malakkai kormányzó azonban ellenezte a tervet. Féltette a portugálok kereskedelmi kapcsolatait attól, hogy egy külföldi titokban behatoljon az idegenek előtt szigorúan lezárt Kínába. Ferenc ekkor elhatározta, hogy egyedül utazik tovább. Augusztus vége körül érte el Kanton közelében a kis San Csao sziklaszigetet, amelyen át be akart jutni az országba, ha másként nem, hát egy csempész dzsunkáján. A kínai azonban, akivel Ferenc megegyezett, cserbenhagyta. A portugál kereskedők a tél közeledtével már majdnem mind elhagyták a szigetet, Ferenc pedig ott maradt egyedül.

Ebben az elhagyatott, reménytelen helyzetben Ferencet láz támadta meg, és szervezete a hosszú utazások és a kíméletlen munka után már nem volt ellenálló. 1552. november 3-án a reggeli órákban meghalt.

Xavéri Szent Ferenc a jezsuita misszió tulajdonképpeni megalapítója, ugyanakkor az újkori misszió történetének legnagyobb alakja is volt. Sok kérdésben -- mert elsőként szerzett személyes tapasztalatokat -- alapvető fölismerései voltak. És a példája ezreket vonzott maga után a missziókba.

Ünnepét 1623-ban, a szentté avatását követő évben fölvették a római naptárba, december 3-ra.



Összefoglalás

   A múlt órán a szentségekről beszéltünk általában, ma ezen belül is a keresztség szentségéről volt szó.Először a növényekről beszéltünk, és arról, milyen jó hatással van rájuk a friss víz. Még mindig a növényeknél maradva, egy másik példa jutott eszembe. A föld félsivatagos részein a csapadék eloszlás nem egyenletes. Van amikor lezúdul rengeteg víz, és van amikor hónapokig nem esik az eső. Szóval szárazság idején eltűnnek a növények. Ám amikor megérkezik az eső, szinte egyik pillanatról a másikra feléled a természet, és a növények beborítják a tájat. Sok ember is így viszonyul a hithez, amíg mindene megvan, addig még az imádság sem fontos. Ám ha a baj bekopog az ajtón, mind térdre hull, és látványosan, vagy csak magában elrebeg egy ima szerút, bízva annak erejében. A keresztény családok, ennek elébe mennek és az újszülött csecsemőt a templomba viszik, kérve számára az első szentséget, a keresztség szentségét. Ez az alkalom arra is jó, hogy a hívekkel együtt megerősítsék hitüket, bemutassák a közösségnek az új tagot, erősödjön a hívek közt a kapcsolat, a szeretet.
A tarisznyánk, amit magunkkal viszünk. Ezt tettük bele.

Megvagyok keresztelve, ezért nagyon hálás lehetek. Még nem vagyok megkeresztelve, de a tanultak alapján elgondolkodom rajta, és erről szüleimmel is beszélgetek. Az órán tanultak ebben segíteni fognak. Közösen megyünk el egy vasárnapi misére, megkeresztelt és nem megkereszteltek, támogatva egymást a hitben való fejlődésre.




Én is Isten gyermeke vagyok.

 Hitben való megerősödésért

    Köszönjük meg imában szüleinknek és kereszt szüleinknek, hogy értünk megtették az első lépést, amikor születésünk után, a templomban kérték számunkra a keresztség szentségét. Igyekezzünk ebben meglátni azt a lehetőséget, ami egész életünkben ott lesz segítségként.


                                                    


A bérmálás




"::: a nekünk ajándékozott Szentlélekkel, kiáradt szívünkben az Isten szeretete." Róm. 5.5


Maradj velem


Jöjj, Szentlélek, válaszd testemet templomoddá! Jöjj, és maradj velem mindenkor! Tölts el bensőséges szeretettel Jézus Legszentebb Szíve iránt, hogy teljes szívemmel, egész lelkemmel, minden érzületemmel és teljes erőmből szolgáljak neki. Neked ajándékozom testem és lelkem összes képességeit. Uralkodj minden szenvedélyemen, érzelmemen és indulatomon! Vedd el értelmemet és akaratomat, emlékezetemet és fantáziámat! Ó, Szeretet Lelke, tölts el bőségesen hatékony kegyelmeiddel! Öntsd belém erényeid teljességét, növeld hitemet, erősítsd reményemet, gyarapítsd bizalmamat, és gyullaszd fel szeretetemet! Árassz el hét ajándékod, gyümölcseid és boldogságaid bőségével! Legszentebb Szentháromság, lelkem legyen a szentélyed! Ámen. (XII. Pius pápa)

Egy fiúról akarok mesélni nektek. Híjuk Péternek. Nagyon tehetséges úszó volt. Az iskolába, ahova járt többször rendeztek úszóversenyeket, amiket egymás után nyert meg. Majd az iskolák közötti bajnokságokon is jól szerepelt. Olyan sikeres volt, hogy elhatározták viszik magukkal egy országos rendezvény sorozat első futamára. Igen rövid volt az idő a versenyig, de az iskola úgy döntött belevágnak. A nevezésnél derült ki, hogy ő egyetlen sportegyesületnek sem a tagja. Mivel nem volt elég idő, és tagsági nélkül nem lehetett versenyezni, így ezt a versenysorozatot kénytelen volt kihagyni. Csak a tagságija hiányzott.

Ma pont egy ilyen tagságiról lesz szó az órán, ami minket az egyházhoz kapcsol. Hallottátok, hogy Péternek csak tagságira lett volna szüksége, hogy induljon a versenyen. A hívőknek is szükségük van ilyen tagságira, hogy igazi keresztszülők, bérmaszülők lehessenek. Ám ha nem gondolkodnak előre, előfordulhat, hogy mást kérnek meg ezeknek a feladatoknak a vállalására, így lemaradnak egy életre szóló kihívásról.



    Vizsgáljuk meg mit tudhatunk meg a bérmálás szentségéről. Először egy gondolattérkép segítségével.


A Szentlélek              Elmélyíti istengyermekségünket    
ajándékait adja

                                                                                                         Erőssé tesz a hit melletti 

        A bérmálás hatása                        tanúságtételre



Szorosabban egyesít Krisztussal                                 Szorosabban egyesít az egyházzal


A bérmálással a Szentlélek hét ajándékát kapja meg a bérmálkozó. Ezek az ajándékok teszik lehetővé azt, hogy a fenti ábrán jelölt bérmálási hatások az ember életében érvényesülni tudjanak. Nézzük sorba ezeket az ajándékokat:








1. Bölcsesség Segítségével az ember Istent a lehető legjobban ismeri meg, ami itt a földön lehetséges, Isten iránti szeretettel tölti el a lelket, egyesíti a lelket szeretetteljesen Istennel.
2. Értelem Az ember a hitigazságokat világosan felismerje, ajándéka a hitben való erősség.
3. Tudomány Képesíti az embert, hogy minden dologról helyesen tudjon ítélni. Nemcsak az értelmet világítja meg, hogy minden dologról helyesen tudjunk ítélni, hanem az akaratot is megerősíti, hogy azt válasszuk, ami helyes.
4. Tanács A tanács ajándéka a lelket természetfeletti módon megvilágosítja, amelynek eredményeképpen a lélek felismeri, hogy cselekedetei a természet, vagy kegyelem forrásaiból erednek-e.
5. Lelki erősség Abban segít, hogy az Istenbe vetett bizalom a nehézségek között se vesszen el.
6. Jámborság Növeli a hódolatot a Mennyei Atya előtt, és növeli a másik ember iránti jóságos szeretetet.
7. Az Úr félelme Erőt ad a bűn elkerülésére.




A Szentlélek ajándékai szentírási előképe: a hétágú gyertyatartó-menóra
a bölcsesség házának hét oszlopa


hét galamb


hét gyertyatartó

A bérmálás szertartása

A bérmálás a szentmise keretében történik. Lényegi mozzanata, hogy a püspök krizmával (szentelt olaj) megjelöli a bérmálandó homlokát. A megkenést követi a püspökkel való kézfogás, amely jelzi, hogy az egyház felnőtt tagjává vált a fiatal. Az alábbi párbeszéd történik a püspök és a bérmálkozó közt.


A bérmálkozó bérmaszülőjével együtt a püspök elé áll. A bérmaszülő jobb keze bérmagyermeke jobb vállán nyugszik. Közben a püspök megkérdezi a bérmálkozót:


Püspök: Mi a bérmaneved?


Bérmálkozó: (mondja a bérmanevét) N.


Püspök: N., vedd a Szentlélek ajándékának jelét! (közben keresztet rajzol krizmával a bérmálkozó homlokára)


Bérmálkozó: Ámen.


Püspök: Béke veled! (közben kezét nyújtja a bérmálkozónak)


Bérmálkozó: És a te lelkeddel! (kezet fog a püspökkel)

Savio Szent Domonkos




Savio Domonkos 1842-ben született Piemontban. Apja földműves és kovács mester, anyja varrónő volt. 1849 húsvétján elsőáldozó lett, 1854-ben bérmálkozott .




Életszabályzatot készített magának:
1. gyakran járul szentgyónáshoz és szentáldozáshoz
2. vasárnapokat és ünnepeket szentmisével szenteli meg
3. Jézus és Mária lesznek a barátai


Megismerte Don Boscót és belépett az Oratóriumba ( imaterem, imádság helye)
Vezérelve" Ha Isten akarata az, hogy szentek legyünk, akkor képes vagyok erre, és kötelességem is megtenni,"




Imádság közben Szűz Mária megjelent Domonkosnak, és elmondta várandós édesanyja beteg, de azt is megígérte, hogy meggyógyítja.
Védőszentje ministránsok, várandós édesanyák, diákok, bajba jutott fiatalok
Jelképe: könyv, diák öltönyben
14 évesen megbetegedett, és 15 évesen meghalt, 1857-ben. Életrajzát Bosco János írta meg.








SAVIO SZENT DOMONKOS IMÁJA


Uram, mit kívánsz ma tőlem?

Add értésemre, mi nem tetszik Neked bennem?

Taníts megbecsülni értem ontott szent véredet,

szentségi és lelki áldozásaimat,

amelyekkel megsebzett szent Szíved táplál.

Uram, növeld szeretetemet irántad.

Add, hogy lélekben úgyszólván szüntelenül veled legyek.

Hogy mindent elfogadjak, amiben részesítesz,

hogy ne álljak kegyelmed útjába,

hadd világosítsa meg, éltesse a lelkemet. Ámen.


Összefoglalás

A beavatási szentségek közül a másodikról volt szó a mai órán. Az első a keresztelés, amit legtöbbször a szülők kérésére szolgáltat ki az egyház. Ekkor lép be a gyülekezetbe az újszülött. Pontosabban beviszik, hisz még általában olyan kicsi, hogy nem tud járni. A bérmálás már 14 éves korban történik, ami még mindig a gyerekkor része, de már sokkal érettebb, és a hit vállalására is alkalmas korú. A bérmálás a gyerek döntése, bár a szülői akarat is benne van erőteljesen ebbe a döntésbe. Szó volt a bérmálás hatásáról, és a Szentlélek hét ajándékáról , valamint Savio Szent Domonkos életéről, amit Don Bosco örökített meg, és hagyott ránk.


A tarisznyánk, amit magunkkal viszünk. Ezt tettük bele.


Szentlélek ajándékai számunkra is fontosak, ahhoz hogy megtudjuk élni hitünket, ne veszítsük el a helyes utat, ezeknek az ajándékoknak nagy jelentősége van. A bérmálással az egyházhoz kötődő kapcsolatunk egy új szintre emelkedett.

Hitben való megerősödésért
A héten figyelek a Szentlélek ajándékaira, az életemben megpróbálom észrevenni az apróbb örömöket.


Egy történet a végére Alsós gyerekeknek a tanító néni azt a feladatot adta, hogy írják le a világ csodái közül, ami eszükbe jut. A gyerekek lelkesen álltak a munkához, és írták is szép számmal az ismert csodákat. Rodoszi kolosszus, Szemiramisz függőkertje, Gizai piramisok...Már majdnem befejezték, amikor a tanító néni észrevette, hogy az egyik kislány fogja a papírját, de nem dolgozik a többiekkel. Odament hozzá, ha elakadt szívesen segítenek neki. Ám a válasz az volt, hogy ő már elkészült, de nem meri elolvasni. Ezen a tanító néni segített. Elkérte a lapot és olvasni kezdte, amit a kislány leírt. Ezek álltak a papíron:
1. a szem, mert ezzel látjuk Isten teremtett világát, a színeket, formákat
2. a fül mert halljuk egymást, a madarak csodás trillázását, a szél susogását és sok minden mást
3. az orr, amivel a virágok illatát érezhetjük, felüdítve lelkünket
4. nyelv, ami segít eligazodni az ízek nagy kavalkádjában
5. a bőr, ami érzi a lágy szellő simogatását, a nap melegítő sugarait


Ima bérmálásra


Szentlélek Úristen, szeretet Istene,

Hét ajándékodat kérem Tőled esdve!

Értelemnek Lelke, adj világosságot,

Hogy jól megismerjem a Te tanításod.

Tudománynak Lelke, segíts mindazt tudnom,

Minek segélyével égbe lehet jutnom.

Bölcsességnek Lelke, segítsen kegyelmed

Bölcsen elrendezni földi életemet!

Tanácsnak szent Lelke, bármily bajba jussak,

Hogy mint cselekedjem helyesen, Te súgjad!

Lelkierő Lelke, bőn elleni harcra

Kitartást és erőt, szent kegyelmed adja!

Jámborságnak Lelke, add, hogy buzgó legyek,

Szentségeket, imát, szentmisét szeressek.

Isten félelmének Lelke, add kegyelmedet,

Hogy az Urat félve, mindig csak jót tegyek!


                                                







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.